DE SCRIPTFABRIEK / SKYLINE FILM & TELEVISION

ANGELS

SCENELIJST II – PILOOT

Verhalen

Kennard Bos en Rogier Proper

Storylines

Rogier Proper, Kennard Bos en Karin van der Meer

© 1998/1999

“Engeltjes”

Storylines (Scenelijst)

SCENE 1 – EXT. ZIEKENHUIS – DAG

Een totaal van het ziekenhuis.

Op straat, vlakbij de ingang, spelen een paar JONGETJES voetbal.

VERPLEEGSTERS, VERPLEGERS, PATIENTEN en BEZOEKERS lopen naar de ingang. Ze passeren een net gestopte auto.

JOHAN, een bekende Nederlandse voetballer, tilt zijn hoogzwangere vrouw LYDIA uit de auto.

Als de voetbal van de jongetjes voor Johans voet komt, geeft hij – met zijn vrouw in de armen – de bal een memorabele trap.

De bal arriveert met een prachtige boog bij de jongetjes.

Lydia krijgt een wee en wordt haastig door Johan naar binnen gebracht.

Johan wordt bewonderend door de jongetjes nagekeken, ze hebben hem herkend.

[Scene zonder verstaanbare dialoog] [0’15”]

SCENE 2 – INT. LOCKERROOM – DAG

HANNELEEN komt binnen, haar dienst zit er op, ze wil zich verkleden en treft BARBARA aan. Deze benijdt Hanneleen, die naar huis mag. Barbara verzint een aangrijpend verhaal over de begrafenis van een zeer bijzondere tante waar ze eigenlijk naar toe had gemoeten: maar ze krijgt geen vrij van het ziekenhuis! (Onderbezetting.) Hanneleen gelooft Barbara’s verhaal en biedt aan om haar dienst over te nemen zodat Barbara naar de begrafenis kan. Bovendien kan Hanneleen het extra salaris goed gebruiken.

Barbara wil wel dat het geheim blijft.

Hanneleen mag immers geen dubbele dienst achter elkaar draaien, dat is niet verantwoord. Barbara was immers verboden om naar de begrafenis te gaan. Hanneleen zet er wel iets mee op het spel. Maar voor een vriendin en huisgenoot heeft ze dat er wel over…

Het moet dan maar en het is gelukkig niet druk op de kraamafdeling, al is de afdeling wel onderbezet.

Af en toe valt in deze scene het licht uit, wat – gezien de reacties van beide kraamhulpen – kennelijk niet ongebruikelijk is.

[0’50”]

SCENE 3 – INT. VERPLEGERSWONING – DAG

JULIETTE en DOMINIQUE maken zich klaar om naar het ziekenhuis te gaan. Juliette heeft haar verpleegstersuniform al aan.

VERA komt haar slaapkamer uit en doet direct de deur achter zich dicht zodat niemand bij haar naar binnen kan kijken. Ze heeft een blad met ontbijtresten bij zich. Eigenlijk brengt ze het blad alleen maar naar buiten om te kijken of de kust veilig is zodat JERRY, de chirurg met wie ze een “geheime” verhouding heeft en die in haar slaapkamer is, kan vertrekken. Ze gaat snel weer naar binnen als ze Juliette en Dominique ziet.

Uit het gesprek tussen Juliette en Dominique blijkt dat ze allebei op de hoogte zijn van Vera’s geheime relatie, terwijl Vera denkt dat het nog steeds een geheim is. Juliette vindt de hele situatie nogal vermakelijk, terwijl Dominique het kinderachtig vindt. Bovendien vindt hij Jerry, met wie hij samenwerkt, een lul en totaal verkeerd voor Vera.

Vera is opgelucht als Juliette en Dominique eindelijk vertrekken. Ze wil nog even in bed duiken bij Jerry, maar deze wil er van door. Het was toch al niet de bedoeling dat hij bij Vera bleef met kans op betrapping door verplegend personeel.

[1’30”]

SCENE 4 – EXT. ZIEKENHUIS, INGANG – DAG

JULIETTE en DOMINIQUE komen aan op de fiets.

Als zij het ziekenhuis inlopen, arriveert Ook VERA, in haar autootje.

[0’15”]

SCENE 5A – INT. ZIEKENHUIS, GANG – DAG

JULIETTE loopt over de gang. VERA komt aanrennen en voegt zich bij haar. Ze hebben onder hun jas hun verpleegstersuniform al aan.

Het is druk op de gang, VERPLEGERS/STERS, PATIENTEN, DOKTOREN etc.

Ook een VERPLEGER MET WASKAR is bezig met zijn ronde. Het is een gigantische rechthoekige waskar, waar hij beddengoed e.d. in gooit.

Juliette en Vera passeren een hoge ladder.

Op de ladder staat GIANNI. Hij is bezig met draden in een elekticiteitskast vlak onder het plafond.

Hij ziet Juliette onder zich lopen en fluit.

Juliette kijkt om (en op), ziet Gianni, die ze kennelijk kent, glimlacht naar hem; ze trekt voor de grap eventjes met beide handen haar verpleegstersjas even open, opdat Gianni een blik kan werpen op haar décolleté en loopt meteen weer door.

Vlak achter hen heeft de verpleger-met-waskar de mand een flinke duw gegeven zodat die vast naar de volgende deur rijdt.

Tegelijk doet Gianni, afgeleid door Juliette’s gebaar, iets verkeerd met elektriciteitsdraden waardoor kortsluiting ontstaat en hij zo’n schok krijgt dat ie met een grote boog van de ladder valt:

Precies in de mand met was. Zijn hoofd raakt daarbij de rand van de kar.

Direct erna gooit de verpleger met waskar (die Gianni niet gezien heeft), een grote berg lakens in de mand, op Gianni.

[De meisjes zijn natuurlijk al uit beeld, de hoek om.]

[Scene zonder verstaanbare dialoog][0’25″‘]

SCENE 6A – INT. OPERATIEKAMER – DAG

RUTGER wil aan de operatie beginnen, geassisteerd door JERRY en RAF. DOMINIQUE is een van de assisterend verplegers.

Het licht knippert, valt dan uit. Rutger vervloekt het krakkemikkige ziekenhuis.

Als het licht uit is, knijpt Jerry in de bil oid. van een OPERATIE-ASSISTENTE. Zijn flirt wordt opgemerkt door Rutger.

[0’20”]

SCENE 7 – INT. GANG/ZUSTERPOST KRAAMAFDELING

Ook hier valt het licht uit.

De VERPLEGER-MET-WASKAR duwt de kar waarin GIANNI voort.

Op de achtergrond staat JOHAN met LYDIA die een nieuwe wee opvangt en duidelijk pijn heeft, bij de balie van de kraamafdeling. Johan heeft de pest in, want hij staat al geruime tijd te wachten zonder te worden geholpen. Bovendien wordt hij opnieuw herkend door een PATIENT die een opmerking maakt waaruit wij weer opmaken dat Johan een beroemde voetballer is.

HANNELEEN, die Johan ook herkent, vangt hen op. Ze wil hen gaan inschrijven, maar haar aandacht wordt afgeleid door aankomst van MONIQUE die in hoge barensnood verkeert.

Een ASSISTENT-VERPLEGER komt haar in een rolstoel aanleveren. Hanneleen neemt de zorg over Monique over en geeft de verpleger de opdracht Lydia in te schrijven etc.

Johan’s ergernis groeit.

Hanneleen haast zich met Monique naar de bevallingskamer.

[0’40”]

SCENE 6B – INT. OPERATIEKAMER – DAG

Het licht gaat over op het noodaggregaat, maar RUTGER blaast de (kennelijk niet acute) operatie af. Hij wil niet het risico lopen dat het licht opnieuw uitvalt tijdens de operatie.

[0’15”]

SCENE 8A – INT. KRAAMKAMER 1 – DAG

HANNELEEN neemt de tijd tussen MONIQUE’s weeën op. Er lijkt zelfs al ontsluiting te zijn. Hanneleen probeert van Monique te weten te komen wie haar dokter is en wie de vader van haar kind is, maar Monique zwijgt in alle talen.

Iemand van het ONDERSTEUNEND PERSONEEL is op zoek naar Gianni.

[0’20”]

SCENE 9A – INT. KRAAMKAMER 2 – DAG

De VERPLEGER helpt LYDIA in bed.

De GYNAECOLOOG van Lydia komt binnen en geeft de verpleger instructies. De verpleger heeft echter geen tijd meer en vertrekt.

JOHAN is kwaad dat de gynaecoloog zo laat is, maar deze weet hem en Lydia gerust te stellen.

Johan gedraagt zich tijdens de bevalling van Lydia onhandig.

[0’30”]

SCENE 6C/5B – INT. OPERATIEKAMER/GANG – DAG

De VERPLEGER-MET-WASKAR (waarin Gianni) komt de operatiekleding etc. ophalen en gooit deze in de waskar.

RUTGER doet autoritair tegen JERRY en RAF terwijl ze zich van hun operatiekleding ontdoen.

Als Rutger, Jerry en Raf de gang inlopen, passeren ze VERA en JULIETTE, die aan het werk zijn. Jerry negeert Vera en daar kan ze slecht tegen.

Vera vertrouwt Juliette toe dat ze een verhouding heeft met Jerry en is verbaasd dat Juliette hier allang van op de hoogte was. Juliette wil weten hoelang Vera denkt dat ze haar verhouding geheim kan blijven houden voor haar vader.

[0’40”]

SCENE 8B – INT. KRAAMKAMER 1 – DAG

MONIQUE houdt nog steeds elke vorm van communicatie af en weigert bovendien te persen. HANNELEEN staat er alleen voor wegens een ernstig gebrek aan personeel. Ze gaat de gynaecoloog van Lydia halen. (Op de achtergrond horen we Lydia schreeuwen van pijn.)

[0’05”]

SCENE 9B – INT. KRAAMKAMER 2 – DAG

HANNELEEN komt bij LYDIA en vraagt de GYNAECOLOOG om hulp. Deze kan nu niet weg omdat er complicaties zijn opgetreden bij de de bevalling van Lydia. Hanneleen moet Monique zelf maar aan het persen krijgen en zorgen dat er assistentie komt.

JOHAN is verbijsterd over de chaos op de afdeling.

[0’20”]

SCENE 10 – INT. ZUSTERPOST KRAAMAFDELING – DAG

HANNELEEN probeert vergeefs telefonisch een vroedvrouw te bereiken. Ze ziet JULIETTE langslopen en dwingt haar haar te assisteren bij de bevalling van Monique.

[0’10”]

SCENE 8C – INT. KRAAMKAMER 1 – DAG

JULIETTE heeft nog nooit een bevalling gedaan en is onzeker. HANNELEEN geeft haar instructies en wil dat Juliette probeert tot MONIQUE door te dringen. Monique reageert echter ook totaal niet op de vragen van Juliette.

Hanneleen probeert Monique aan het persen te krijgen en slaat MONIQUE om haar uit haar apathie te krijgen. Ze weet haar uiteindelijk tot persen te krijgen.

[0’20”]

SCENE 9C – INT. KRAAMKAMER 2 – DAG

CROSS CUT

SCENE 8D – INT. KRAAMKAMER 1 – DAG

De GYNAECOLOOG constateert complicaties bij LYDIA. Het kind zit klem! Lydia huilt van de pijn. De gynaecoloog heeft hulp nodig, maar heeft niets aan JOHAN bijna verlamd is van angst.

De GYNAECOLOOG eist dat HANNELEEN hem komt helpen.

Hanneleen geeft JULIETTE snel instructies hoe zij de bevalling van MONIQUE verder moet doen.

Dit overvalt Juliette nogal die alleen achterblijft bij Monique bij wie de bevalling nu redelijk normaal lijkt te verlopen.

[0’30”]

SCENE 9D – INT. KRAAMKAMER 2 – DAG

Het licht valt opnieuw even uit.

De GYNAECOLOOG geeft HANNELEEN korte bevelen. Het kind van LYDIA moet binnen twintig minuten geboren worden, anders sterft het.

JOHAN moet zijn vrouw vasthouden. De gynaecoloog geeft Hanneleen de opdracht Lydia buiten bewustzijn te brengen met behulp van chloroform.

Lydia’s pijnlijke kreten verstommen.

De gynaecoloog waarschuwt Johan dat dit geen prettig gezicht zal worden. Hij zal de baby er uit moeten trekken. Hanneleen moet met beide handen op de buik moeten duwen.

We horen babygehuil uit de kamer van Monique.

[0’20”]

SCENE 8E – INT. KRAAMKAMER 1 – DAG

De BABY van MONIQUE is geboren.

JULIETTE is opgelucht dat de bevalling gelukt is.

Ze blijft tegen Monique aanpraten en vertelt haar dat ze een dochter heeft gekregen.

Ze legt de baby op de buik van Monique, maar Monique reageert totaal niet. Juliette weet dat dat vreemd is. Ze blijft proberen om contact met Monique te krijgen, maar ook op de vraag wat de naam van de baby is, geeft Monique geen antwoord.

[0’25”]

SCENE 9E – INT. KRAAMKAMER 2 -DAG

In wat op folteren lijkt, trekken, stoten en rukken de GYNAECOLOOG en HANNELEEN de BABY uit LYDIA. Het is ook een meisje.

JOHAN kan het bijna niet aanzien en maakt zich ernstige zorgen om zijn pasgeboren dochter. Hij hoort de gynaecoloog Hanneleen de opdracht geven de baby te onderzoeken, want het zou hem niets verwonderen als de baby niet in orde was. Hij moet met Lydia naar intensive care.

[0’15”]

SCENE 11/12 – INT. GANG / BABYVERZORGINGSKAMER – DAG

LYDIA wordt naar de IC gereden. DE ARTSbegeleidt het transport. Hij houdt JOHAN, die mee wil tegen en beveelt hem over om bij zijn baby te blijven.

JOHAN staart het bed na waarop Lydia wordt weggereden.

Onderweg duwt de gynaecoloog de waskar weg die in de weg staat.

De VERPLEGER komt juist met een stapel vuil beddengoed een kamer uit en gooit het in de bak.

HANNELEEN en JULIETTE verzorgen de twee baby’s waarvan de namen allebei onbekend zijn. JOHAN kijkt vanaf een afstandje toe.

Als Hanneleen hem naar de naam van zijn dochter vraagt, blijkt dat Johan en Lydia nog geen keuze gemaakt hadden.

[0’40”]

SCENE 13 – INT. VERPLEGERSWONING – DAG

DOMINIQUE en RAF komen in de woning aan. Raf uit zijn verbazing over het feit dat Dominique met vier anderen mensen in een huis wonen en nog wel meisjes ook.

BARBARA wil zich voor de televisie installeren, waarvan de beeldkwaliteit nogal wat te wensen overlaat (een van de vele vaste ergenissen van alle bewoners in het huis, aldus Dominique). Ze is verbaasd Dominique en Raf aan te treffen. Ze hangt tegen hen een prachtig verhaal op over waarom ze niet op de begrafenis van haar tante terecht is gekomenb.

[1’10”]

SCENE 14 – INT. KAMER FRANCOIS

CROSS CUT

SCENE 15 – INT. GANG – DAG

RUTGER heeft een hoogoplopende ruzie met FRANCOIS over het uitvallen van de elektriciteit en het financieel beleid dat Francois voert. (Uit het gesprek blijkt dat Gianni, elektricien van de technische dienst, spoorloos is. Francois heeft hem tevergeefs laten zoeken en vermoedt nu dat de man niet capabel was en het hazepad heeft gekozen.)

Op de gang, spreekt VERA JERRY aan. Ze vindt het vervelend dat hij haar in het ziekenhuis negeert. Ze wil niet langer hun relatie geheim houden. Jerry probeert Vera ervan te overtuigen dat het beter voor hen allebei is als ze nog even wachten met haar vader in te lichten.

RUTGER komt de kamer van François uitlopen en ziet nog net hoe Vera Jerry een kus probeert te geven. Rutger is verbijsterd.

[0’50”]

SCENE 16 – INT. BABYVERZORGINGSKAMER – DAG

HANNELEEN vertelt JULIETTE dat Monique nog steeds niet reageert.

Ze vraagt Juliette de armbandjes bij de BABY’S om te doen en gaat terug naar de kamer van Monique.

Net als Juliette de armbandjes om wil doen, wordt ze opgepiept: ze moet terug naar haar eigen afdeling. Juliette laat de armbandjes liggen en loopt naar de kamer van Monique om Hanneleen te vertellen dat ze wegmoet.

JOHAN komt de babyverzorgingskamer binnen en staart naar de BABY’S, die vlakbij elaar liggen. (Hij twijfelt aan de gezondheid van zijn eigen kind.) Het licht hapert opnieuw.

In een impuls pakt Johan zijn eigen dochter op en verwisselt haar met de baby van Monique. Het licht valt uit.

Hij hoort Hanneleen binnenkomen en verlaat de kamer.

Het licht gaat weer aan.

HANNELEEN ziet nog een glimp van Johan die weer naar buiten loopt. Ze denkt er verder niet bij na en doet de baby’s de armbandjes om.

[1’00”]

[BREAK 1]

SCENE 17 – INT. GANG BIJ LIFT/LIFT – AVOND

RAF en DOMINIQUE wachten op de lift .

Eenmaal in de lift (waarin ook de VERPLEGER-MET-WASKAR), valt de stroom opnieuw uit.

In de donkere stilte, horen we GIANNI, die nog steeds in de waskar ligt, kreunen.

Als het licht weer aangaat kijken Raf, Dominique en de verpleger-met-waskar elkaar aan. Wie van hen kreunde er?

[0’20”]

SCENE 18 – EXT/INT. VERPLEGERSWONING – AVOND

JULIETTE en HANNELEEN vertellen DOMINIQUE en BARBARA over hun hectische dag. HANNELEEN is verbaasd als ze hoort dat Barbara niet naar de begrafenis is geweest en begint te twijfelen aan het waarheids gehalte van haar fantastische verhaal zeker als Dominique haar er op wijst dat zij hem een andere versie verteld heeft.

VERA voegt zich bij de rest. Ze wil de groep iets vertellen en bekent een relatie te hebben met Jerry. Uit de reactie van de anderen blijkt dat iedereen dit al wist.

Hanneleen kan het niet laten om zich negatief uit te laten over de naiviteit van Vera. Vera vindt het duidelijk vervelend dat Hanneleen zo negatief over haar is.

Het gesprek wordt verstoord door de komst van RUTGER die niet alleen de vader van Vera blijkt te zijn, maar ook de oom van Hanneleen. Vera en Hanneleen zijn dus nichtjes.

Rutger wil van Vera weten of zij een relatie met Jerry heeft. Vera kan niet anders dan dit toegeven, zoals ze al van plan was. Ze geeft toe: al meer dan een jaar.

Ze vindt het vreselijk als Rutger haar, in het bijzijn van haar vrienden, woedend verbiedt de vijftien jaar oudere Jerry nog langer te zien.

[2’30”]

SCENE 19 – INT. GANG/DEUR VOOR PATIENTENZAAL – AVOND

De VERPLEGER-MET-WASKAR haalt de laatste spullen op als twee VERPLEGERS met een ZWAARGEWONDE MAN OP BRANCARD aan komen rijden. Ze hebben alle hulp nodig die ze kunnen krijgen dus eisen ze de assistentie van de verpleger-met-waskar.

De waskar wordt ruw weggeduwd. Even later – niemand in de buurt – lijkt de totaalversufde GIANNI – hij is in een shock – uit de kar te willen klimmen.

[0’15”]

SCENE 20 – EXT. ZIEKENHUIS – DAG

STOCKSHOT DAG

[0’05’]

SCENE 21 – INT. ZUSTERPOST KRAAMAFDELING – DAG

Overleg voor de wisseling van de dienst.

JULIETTE komt langs in opdracht van het KIM om te tekenen voor haar hulp tijdens de nacht waarin de kinderen van Monique en Lydia zijn geboren.

Het gedrag van Monique is onderwerp van gesprek. HANNELEEN meldt dat Monique nog steeds depressief is en haar kind niet wil zien.

Kim is de hoofdverpleegkundige en was tijdens de zware dag waarin Hanneleen de dienst van Barbara waarnam, niet aanwezig. Ze stelt dus allerlei lastige vragen die BARBARA niet kan beantwoorden. (Barbara heeft zich nooit ziekgemeld en Kim denkt dus dat Barbara dienst heeft gehad, ze weet niet dat Hanneleen de dienst heeft overgenomen en dus twee diensten achter elkaar heeft gedraaid.)

Barbara komt behoorlijk in het nauw, maar heeft weer een fantastisch verhaal.

[1’00”]

SCENE 22 – INT. GANG/PATIENTENZAAL – DAG

De NIEUWE ELEKTRICIEN is bezig de problemen op te lossen. Hij wordt daarbij tot spoed gemaand door FRANCOIS.

RAF en ARTSEN IN OPLEIDING wachten op RUTGER met wie ze een ronde moeten doen.

RUTGER praat in de gang met FRANCOIS. Rutger maakt duidelijk dat hij geen operaties meer met Jerry doet. Hij geeft Jerry’s slechte medische presteren als reden: Jerry maakt te veel fouten.

Als Rutger zijn ronde doet met ASSISTENTEN, stuiten ze op GIANNI die met zijn kleren aan in bed ligt. Niemand weet wie hij is en hoe hij daar gekomen is. Ook Gianni zelf weet het nog steeds niet. Hij is zeer in de war.

Niemand weet ook wat er met hem aan de hand is. Behalve een brandwond aan een van zijn handen, zijn er geen uiterlijke verwondingen.

Rutger geeft opdracht Gianni te laten onderzoeken.

[1’30”]

SCENE 23 – INT. LOCKERROOM – DAG

JERRY wil weten of VERA haar mond voorbij heeft gepraat tegen Rutger, haar vader.

Vera geeft toe dat ze openlijk voor hun relatie is uitgekomen. Ze vindt nog steeds dat ze daarmee een goede beslissing heeft genomen, maar Jerry neemt het haar enorm kwalijk. Het gevolg van haar domme actie is namelijk dat hij er door haar vader uitgewerkt wordt. Hij wil in het ziekenhuis geen contact meer met haar en laat haar verbijsterd achter.

[0’45”]

SCENE 24 – INT. GANG/PATIENTENZAAL – DAG

JOHAN loopt door de gang (op weg naar Lydia) en ziet RUTGER, RAF en de ASSISTENTEN in de verte aankomen. Hij schrikt zich rot.

(HANNELEEN loopt naast Johan en duwt het karretje waarin Johans BABY ligt.)

Johan probeert Rutger te ontwijken, maar Rutger heeft hem gezien.

Als Rutger en Johan elkaar passeren, groeten ze elkaar vriendelijk. Rutger (die Johan niet lang geleden uitvoerig heeft behandeld voor een meniscus) is verbaasd Johan te zien en vraagt geïnteresseerd naar zijn baby. Johan is opgelucht als Rutger weer doorloopt.

Hanneleen is even verbaasd door de merkbare nervositeit van Johan.

[0’40’]

SCENE 25 – INT. KAMER LYDIA – DAG

LYDIA, die net is bijgekomen, is nog erg zwak. Ze ziet haar baby voor het eerst.

JOHAN is nerveus, het is immers niet hun eigen kind. Uiteraard beweert hij dat het kind sprekend op Lydia lijkt.

Lydia en Johan spreken af hun dochter Samantha (oid.) te noemen

HANNELEEN is getuige van dit ontroerende moment (met voor haar nog onbekende dubbele bodem.)

[0’40”]

SCENE 26 – INT. OPERATIEKAMER – DAG

VERA zoekt en vindt RUTGER die zich klaar aan het opereren maken is voor een operatie (met RAF, zonder Jerry).

Vera is kwaad op Rutger en wil weten of het waar is dat hij Jerry uit het ziekenhuis wil weg hebben vanwege hun verhouding.

Rutger weigert Vera te woord te staan en eist dat zij zijn o.k. verlaat. Vera druipt af.

DOMINIQUE, die assisteert bij de operatie, voelt zich ongemakkelijk.

[0’30”]

SCENE 27 – INT. ZUSTERPOST AFDELING INTERNEN – DAG

GIANNI heeft zijn onderzoeken ondergaan en wordt op een bed terug naar zaal gereden. Er is nog steeds niets bekend over zijn identiteit.

Totdat iemand aan JULIETTE vraagt of zij soms weet wie hij is. Juliette lost het mysterie slechts gedeeltelijk op. Ze weet dat het de elektricien is, maar hoe hij in het bed terecht is gekomen? (Uit de onderzoeken is gebleken dat Gianni een zware hersenschudding heeft; hij is met zijn hoofd op de rand van de waskar gekomen.)

[0’15”]

SCENE 28 – INT. LOCKERROOM – DAG

BARBARA maakt zich na de lastige vragen van Kim zorgen om de dienstwisseling. Ze weet dat ze fout zit omdat ze zich niet officieel heeft ziekgemeld en heeft geen zin in gedonder. Ze wil dus nog een keer van HANNELEEN horen dat die haar blijft steunen en dus liegt dat Barbara gewoon dienst heeft gelopen.

VERA komt binnen. Ze is boos. Hanneleen vindt dat ze overdrijft en dat ze zich gedraagt als een verwend nest. Als Vera het echt zo veel last van haar vader heeft, waarom stapt ze dan niet op? Vera is aan het denken gezet.

[1’00”]

SCENE 29 – INT. BABYVERZORGINGSKAMER – DAG

HANNELEEN bekommert zich om de BABY van Monique, terwijl JOHAN zich bekommert over zijn baby.

Johan informeert voorzichtig naar de gezondheidstoestand van het kind van Monique. Hanneleen meent dat het een prachtige gezonde baby is en dat ze daarom ook niet begrijpt hoe je zo’n onschuldig kind kunt negeren (overigens zonder het expliciet over de toestand van Monique te hebben want dat is natuurlijk beroepsgeheim).

[0’40”]

SCENE 30 – INT. PATIENTENZAAL – DAG

JULIETTE is op bezoek bij GIANNI. Op het kastje naast zijn bed, staat een lullig bosje bloemen dat Gianni van Francois heeft gekregen als troost voor het geleden ongemak.

Juliette adviseert Gianni voorlopig lekker in het ziekenhuis te blijven liggen zodat hij op kosten van Francois uit kan rusten.

Juliette en Gianni komen er samen achter dat Gianni’s val is veroorzaakt door het feit dat Juliette met hem flirtte. Juliette is gevleid, ze flirt nog een keer. Als troost.

[0’30”]

SCENE 31 – PATIENTENZAAL II – DAG

VERA is bezig een PATIENT te wassen oid.

RUTGER komt op hoge poten binnen. Hij heeft van François begrepen dat Vera haar ontslag heeft aangeboden. (Dit heeft ze buiten beeld gedaan.)

Rutger is ten overstaan van de PATIENTEN woedend op Vera en deelt haar mee dat François haar ontslag niet heeft geaccepteerd.

Vera is woedend dat haar vader dit achter haar rug om met François geregeld heeft en wil dat Rutger ophoudt zich met haar leven te bemoeien. Als zij weg wil uit het ziekenhuis kan Rutger haar niet tegenhouden. Om haar woorden kracht bij te zetten, laat ze haar dienst voor wat het is en vertrekt ze naar huis.

[1’00”]

SCENE 32 – INT. OPERATIEKAMER – DAG

RUTGER begint de operatie. De PATIENT is de man die eerder geopereerd zou worden maar vanwege de stroomstoring is de operatie toen afgeblazen.

DOMINIQUE en RAF merken dat Rutger in een zeer slechte stemming is.

Plotseling krijgt Rutger een attack (hersenbloeding). Hij valt bovenop de patient die hij aan het opereren is.

Paniek. Raf ontfermt zich over Rutger. Dominique over de patient.

[0’40”]

[BREAK 2]

SCENE 33 – INT. VERPLEGERSWONING – DAG

VERA die denkt dat ze alleen thuis is, is verbaasd als Dominique binnenkomt.

Dominique heeft slecht nieuws voor Vera.

Hij vertelt haar dat haar vader een hersenbloeding heeft gehad maar dat zijn toestand, dankzij Raf, stabiel is. Geschokte Vera wil Rutger zien.

[0’40”]

SCENE 34A – INT. KRAAMKAMER 1 – DAG

HANNELEEN zet de BABY van Monique in het bakje naast het bed waarin MONIQUE ligt.

Hanneleen aarzelt nog even maar laat Monique dan alleen met het kind.

[0’15”]

SCENE 35A – INT. BABYVERZORGINGSKAMER – DAG

HANNELEEN wacht en hoopt op een reactie van Monique op haar kind. BARBARA voegt zich bij haar. Barbara is het eens met de manier waarop Hanneleen probeert Monique de baby te laten accepteren.

[0’15”]

SCENE 34B – INT. KRAAMKAMER 1 – DAG

In de kraamkamer: MONIQUE ligt in bed. Naast haar het bakje met het huilende BABIETJE.

Monique kijkt naar de baby. Ze vecht tegen de tranen in haar ogen. Ze aarzelt, maar pakt haar baby dan uiteindelijk toch in haar armen.

[0’30”]

SCENE 35B – INT. BABYVERZORGINGSKAMER – DAG

Het huilen stopt. HANNELEEN is hoopvol.

Dan komt MONIQUE de kamer in. Ze geeft de BABY aan HANNELEEN. Als ze haar dan toch een baby geven, wil ze wel haar eigen kind. Dit is niet haar kind!

BARBARA en Hanneleen weten niet wat ze moeten zeggen.

[0’20”]

SCENE 36 INT. INTENSIVE CARE – DAG

VERA zit aan het bed waarin RUTGER, nog steeds buiten kennis, ligt. MARA, een vrouw van middelbare leeftijd komt binnen. Ze blijkt Vera’s moeder te zijn. Ze is, net als Vera, doodsbang dat Rutger dood gaat.

Als JERRY langs komt om te kijken hoe het met Rutger gaat, negeert Vera hem.

[0’15”]

SCENE 37 – INT. GANG/ZUSTERPOST KRAAMAFDELING – DAG

KIM wil van BARBARA weten of Monique mogelijk de waarheid vertelt. Is het mogelijk dat haar baby verwisseld is met die van iemand anders?

BARBARA moet nu opbichten dat ze tijdens de geboorte van het kind van Monique helemaal niet aanwezig was. Die bekentenis lijkt haar minder erg dan verantwoordelijk te zijn voor een babyverwisseling. Barbara geeft een verklaring.

Aan het eind van de scene komt HANNELEEN terug van Monique. Ze meldt dat de psychiater niet de indruk had dat Monique zo in de war is dat ze het verhaal heeft verzonnen. Het is mogelijk dat het inderdaad niet haar kind is.

Kim deelt mee dat ze Francois op de hoogte moet brengen. Hanneleen schrikt als Kim razend is omdat ze twee diensten achter elkaar heeft gedraaid en daar niets over heeft gezegd. Hanneleen heeft dus een probleem en Francois gaat daar achter komen. Barbara laat Hanneleen vallen.

[1’20”]

SCENE 38 – INT GANG/BABYVERZORGINGSKAMER KRAAMAFDELING – DAG

MONIQUE zoekt haar baby. Ze kijkt van achter glas naar de baby’s. (Er zijn er nu meer.)

JOHAN en LYDIA (in rolstoel) komen de gang in. Lydia heeft hun baby in haar armen. Ze komen Monique voorbij die ze nauwelijks opmerken.

Monique ziet hen echter wel en het kind in Lydia’s armen dat ze als haar eigen kind herkent.

Monique houdt Lydia tegen en beweert ijzig kalm dat Lydia haar kind heeft.

[0’40”]

[BREAK 3]

SCENE 39 – INT. INTENSIVE CARE – DAG

VERA en MARA horen van RAF dat de toestand van RUTGER, die nog steeds buiten bewustzijn is, kritiek is.

Nadat Raf hen alleen heeft gelaten, besluit Mara wat familie en vrienden te gaan bellen. Ze laat Vera alleen met haar vader.

Eenmaal alleen, biedt Vera haar vader, die nog buiten bewustzijn is, haar excuses aan voor de ruzie. Uit Vera’s emotionele monoloog blijkt dat Vera zichzelf verantwoordelijk acht voor Rutgers toestand.

[1’10’]

SCENE 40 – INT. ZUSTERPOST KRAAMAFDELING – DAG

JOHAN doet bij KIM zijn beklag over het gedrag van Monique.

Hij begrijpt van Kim dat Monique beweert dat haar baby niet haar kind is.

Johan wil niet luisteren. Hij eist dat ze de geschriften Monique bij hem, zijn vrouw en zijn kind weghouden en dreigt te gaan klagen bij de directie.

Johan loopt woedend weg.

BARBARA maakt een spottende opmerking over Johans arrogantie.

HANNELEEN is er niet gerust op.

[0’30”]

SCENE 41 – INT. GANG – AVOND

HANNELEEN is op weg naar huis en is verbaasd als ze tegen LIEVE, haar moeder, oploopt. Lieve blijkt via haar zus Mara op de hoogte te zijn van Rutger’s hersenbloeding. Hanneleen hoort dit nu ook pas, maar heeft geen zin om met Lieve mee te gaan naar Rutgers kamer. (Ze mocht Rugter toch al niet zo.)

[0’40”]

SCENE 42 – INT. VERPLEGERSWONING – AVOND

HANNELEEN en BARBARA bespreken de problemen rond Monique. François heeft een officieel onderzoek ingesteld. Hij laat een test doen op Monique en op de baby.

Hanneleen heeft er een slecht voorgevoel over. Als Monique de waarheid spreekt en haar baby niet van haar is, krijgt Hanneleen daar natuurlijk de schuld van. Hanneleen herinnert zich dat de baby’s in de hectische toestand de armbandjes ongebruikelijk laat omkregen, ook omdat er voor éen van de baby’s nog geen naam was.

Barbara denkt dat Hanneleen spoken ziet, maar Hanneleen ziet de bui al hangen en benadrukt dat ze helemaal geen problemen zou hebben gehad als ze Barbara’s dienst niet had overgenomen. Barbara blijft vasthouden aan haar begrafenis verhaal, maar Hanneleen gelooft Barbara allang niet meer.

JULIETTE en GIANNI onderbreken het gesprek. Gianni mag thuis verder uitzieken. Ze vertrekken samen naar Juliette’s kamer.

[1’30”]

SCENE 43 – INT. INTENSIVE CARE – AVOND

POV. RUTGER. Rutger komt bij en ziet VERA, MARA en LIEVE aan zijn bed zitten.

Zodra Rutger bij is gekomen, verlaat Vera de kamer en gaat op zoek naar Raf .

Rutger is verlamd en praat heel moeizaam. Mara is uitermate bezorgd. Ze begrijpt niet waar Vera blijft, Lieve maant haar Vera te gaan zoeken.

Als Lieve en Rutger alleen zijn, kust Lieve Rutger op zijn mond en vraagt ze hem sterk te zijn en te blijven vechten. Het wordt duidelijk dat er meer aan de hand is tussen hen twee.

Mara en Vera komen terug met RAF, die Rutger direct begint te onderzoeken. Ze zien net niets van Rutgers en Lieve’s intieme band.

[1’00”]

SCENE 44 – INT. VERPLEGERSWONING – OCHTEND

Ochtend. VERA heeft nauwelijks geslapen. DOMINIQUE maakt koffie voor haar. Terwijl hij daarmee bezig is, dringt tot Vera door hoe lief Dominique altijd voor haar is. Ze gaat hem met andere ogen bekijken.

HANNELEEN zit met de mogelijke babyverwisseling in haar maag en luistert nauwelijks naar Vera die haar inlicht over de toestand van Rutger.

Hanneleen vertrekt samen met BARBARA naar het ziekenhuis.

Dominique ergert zich aan Hanneleens ongeïnteresseerde gedrag en uit zijn ergenis tegen Vera. Vera neemt het voor haar nichtje op. Zij begrijpt dat Hanneleen nu andere dingen aan haar hoofd heeft.

JULIETTE komt als laatste uit bed. En ze is niet alleen. GIANNI heeft de nacht bij haar door gebracht.

[0’50”]

SCENE 45 – EXT. ZIEKENHUIS – OCHTEND

JOHAN wil het ziekenhuis ingaan, maar wordt tegengehouden door een JOURNALIST die hem vragen stelt over de bevalling en Johan over probeert te halen tot het maken van een foto met hem en zijn baby. Johan scheept de man af en loopt naar binnen.

FRANÇOIS is net uit zijn auto gestapt en heeft het ritueel bekeken.

[0’30”]

SCENE 46 – INT. ZUSTERPOST KRAAMAFDELING – OCHTEND

HANNELEEN wil weten of KIM al een uitslag heeft van de tests die zijn gedaan op Monique en haar baby. Kim verwacht de uitslag ieder moment.

BARBARA hoort dit ook.

[0’10]

SCENE 47 – INT. KAMER FRANÇOIS – DAG

BARBARA voelt de bui hangen en probeert haar huid te redden door de verzwegen dienstwisseling in de schoenen van Hanneleen te schuiven. Ze meent dat Hanneleen haar naar huis heeft gestuurd terwijl ze best in staat was om te werken.

FRANCOIS vindt Barbara’s gedrag verwerpelijk. Het feit dat Hanneleen haar wellicht onder druk heeft gezet om haar dienst af te staan, pleit Barbara niet vrij. Ze had zich gewoon ziek moeten melden. Barbara krijgt dus een reprimande.

[0’40”]

SCENE 48 – INT. BABY VERZORGINGSKAMER – DAG

Omdat de tests hebben uitgewezen dat de baby van Monique niet haar baby is, wil FRANÇOIS dat HANNELEEN reconstureert wat ze gedaan heeft. Met tegenzin legt Hanneleen in het bijzijn van KIM uit hoe de bevallingen gegaan zijn.

Kim en François kunnen maar tot één conclusie komen: Hanneleen heeft de verkeerde armbandjes om de verkeerde baby’s gedaan en dus zijn de baby’s verwisseld.

François ziet zich genoodzaakt om Hanneleen te schorsen: zij is verantwoordelijk voor een mogelijke verwisseling, die voor het ziekenhuis fnuikend is, zeker nu de ene baby van een beroemde voetballer is.

Hanneleen is verbijsterd.

[0’50”]

SCENE 49 – INT. KAMER LYDIA – DAG

De tests hebben uitgewezen dat Monique niet de moeder kan zijn van de baby die ze nu heeft. FRANÇOIS acht de kans groot dat de baby van Johan en Lydia de baby is van Monique. Hij vraagt JOHAN en LYDIA mee te werken aan een test om dit te bewijzen. Daartoe heeft hij bloed van de baby en bloed van Lydia nodig.

Johan vindt het belachelijk en weigert elke medewerking. Hij is verbaasd als Lydia wel haar toestemming geeft. Zij is ervan overtuigd dat de tests zullen uitwijzen dat zij wel de juiste baby hebben.

Johan is er niet gerust op.

[1’20”]

SCENE 50 – VERPLEGERSWONING – AVOND

HANNELEEN, JULIETTE en BARBABA praten over de mogelijke babyverwisseling. Hanneleen weet na de reconstructie zeker dat zij geen fout heeft gemaakt.

Samen met Juliëtte komt ze tot de conclusie dat als Hanneleen het niet gedaan heeft, Johan de mogelijkheid had om het te doen. Hanneleen herinnert zich plotseling weer dat ze iemand in de verzorgingskamer heeft gezien, voordat ze de armbandjes bij de baby’s om heeft gedaan. Hanneleen kan zich alleen niet voorstellen dat Johan het gedaan zou hebben. Waarom zou hij zoiets doen?

Barbara kan zich het wel voorstellen dat Johan het gedaan kan hebben en gaat volledig op in haar eigen verzonnen verhaal voor Johans motief.

[1’10”]

SCENE 51 – INT. INTENSIVE CARE – AVOND

VERA zit aan het bed van haar doodzieke vader. RUTGER is erg zwak, maar blij om Vera te zien.

Vera is verbaasd als Rutger vraagt hoe het met Hanneleen is. Vera denkt dat Rutger doelt op haar schorsing en vertelt dat Hanneleen beschuldigd wordt van het verwisselen van twee baby’s.

Met veel moeite vraagt Rutger Vera of zij er voor wil zorgen dat Hanneleen bij hem langskomt.

[1’00”]

SCENE 52 – INT. VERPLEGERSWONING – AVOND

HANNELEEN is verbaasd als VERA haar komt vertellen dat Rutger haar wil zien. Vera zou het erg op prijs stellen als Hanneleen aan Rutgers verzoek wil voldoen. Hanneleen laat zich met tegenzin door Vera overhalen. Ze wil eigenlijk niets meer met het ziekenhuis te maken hebben.

[0’50”]

SCENE 53 – EXT. ZIEKENHUIS – OCHTEND

STOCKSHOT OCHTEND

[0’05”]

SCENE 54 – INT. INTENSIVE CARE – DAG

EEN VERPLEEGSTER verzorgt RUTGER, met wie het heel erg slecht gaat. HANNELEEN komt binnen. Ze wil weten waarom Rutger haar wil zien.

Rutger komt moeilijk uit zijn woorden, maar vraagt toch naar haar schorsing. Hanneleen begrijpt niet waarom Rutger dit wil weten, maar vertelt hem de geschiedenis. Rutger is verbaasd als hij hoort dat het om de baby van Johan gaat. Hij wil Hanneleen iets zeggen, maar is te zwak.

Hanneleen vindt dat Rutger rust moet houden en wil de kamer verlaten, maar Rutger weet haar duidelijk te maken dat ze moet blijven. Hij heeft haar iets belangrijks te vertellen.

Rutger bekent Hanneleen dat zij ook zijn dochter is. Net als Vera. Hanneleen weet niet wat ze hoort.

[2’10”]

[BREAK 4]

SCENE 55 – EXT. INGANG ZIEKENHUIS – DAG

VERA en DOMINIQUE komen aan en zien HANNELEEN het ziekenhuis uit komen lopen.

Vera is nieuwsgierig naar waarom Rutger Hanneleen wilde spreken.

Hanneleen is totaal in de war en heeft geen behoefte aan Vera’s gezeur. Ze bekt haar op zeer botte manier af en loopt weg.

VERA begrijpt niets van Hanneleens uitval. Ze raakt geëmotioneerd. Waarom doet haar nichtje zo naar tegen haar? Dominique troost Vera en slaat een arm om haar heen.

[1’00”]

SCENE 56 – INT. KAMER LYDIA – DAG

FRANÇOIS en KIM vertellen LYDIA en JOHAN dat de test definitief heeft uitgewezen dat de baby’s inderdaad verwisseld zijn en dat Lydia’s BABY eigenlijk de baby van Monique is.

François biedt zijn excuses aan en belooft Hanneleen te zullen straffen, maar de baby’s zullen hoe dan ook teruggewisseld moeten worden.

Johan dreigt te gaan procederen.

[1’00”]

SCENE 57 – INT. KRAAMKAMER 1 – DAG

BARBARA komt MONIQUE en de baby halen en vraagt of Monique er klaar voor is om haar echte dochter in haar armen te sluiten.

Monique is verward. Ze weet niet of ze haar kind wel wil hebben. Barbara probeert er vergeefs achter te komen wat er met Monique aan de hand is.

[0’50”]

SCENE 58 – INT. KAMER LYDIA – DAG

MONIQUE en BARBARA komen binnen. Monique is erg gespannen. Net als LYDIA en JOHAN. KIM en Barbara helpen Monique en Lydia met het terugwisselen van de BABY’S.

Monique durft haar baby bijna niet aan te nemen en geeft haar kind aan Barbara.

Lydia huilt van verwarring, maar als ze haar echte dochter in haar armen heeft, is ze toch gelukkig.

Johan weet zich geen raad met zijn emoties en loopt de gang op.

[1’30”]

SCENE 59/60 INT. KAMER FRANCOIS / INT. VERPLEGERSWONING – DAG

FRANÇOIS belt HANNELEEN op. Hij heeft slecht nieuws voor haar. Hij moet een daad stellen en kan niet anders dan haar ontslaan.

Hanneleen protesteert en probeert François er nogmaals van te overtuigen dat zij de baby’s niet verwisseld heeft. Als François wil weten wie dat dan wel gedaan heeft, zwijgt Hanneleen.

[0’50”]

SCENE 61 – INT. KRAAMKAMER 1 – DAG

MONIQUE mag naar huis, maar heeft er nog steeds moeite mee haar kind vast te houden. KIM en BARBARA halen haar over dit toch te doen.

Als Monique haar dochter echt stevig vasthoudt, breekt ze. Als Kim weg is, vertelt Barbara een ontroerend fragment uit haar eigen jeugd. Hierdoor kan Monique duidelijk maken dat haar baby het gevolg is van een verkrachting.

Monique huilt van woede, maar ook van blijdschap. Ze heeft haar dochter eindelijk geacepteerd.

[1’00’]

SCENE 62 – EXT. ZIEKENHUIS – DAG

JOHAN komt het ziekenhuis uit en wordt tegengehouden door JOURNALISTEN die hem confronteren met het gerucht dat zijn baby verwisseld zou zijn.

Johan ontkent alles en ook de aangesnelde François beweert dat de geruchten gebaseerd zijn op leugens en dat er niets vreemds met de baby van Johan aan de hand is.

(MONIQUE en haar BABY komen op de achtergrond het ziekenhuis uit.)

[0’40″‘]

SCENE 63 – INT. VERPLEGERSWONING – AVOND

DOMINIQUE en BARBARA zijn verbijsterd als HANNELEEN hen vertelt dat ze is ontslagen. JULIETTE komt binnen, totaal opgedoft, klaar voor een date. Als ze hoort wat er aan de hand is, wil ze thuisblijven voor Hanneleen. Hanneleen vindt dat onzin.

Ze heeft geen behoefte aan hun medelijden en sluit zich op op haar kamer.

De DATE van Juliette, een mooie iets te jonge medicijnenstudent (oid), arriveert en neemt haar mee uit.

Dominique wil van Barbara weten waarom ze loog over de begrafenis, waardoor Hanneleen in de penarie zit. Barbara blijft ontkennen.

[1’20”]

SCENE 64 – INT. INTENSIVE CARE – AVOND

VERA is bezorgd om RUTGER omdat zijn toestand nog verder achteruit is gegaan. Hij komt nauwelijks uit zijn woorden.

Toch lukt het hem om Vera te vertellen dat Johan, die hij tijden lang behandeld heeft vooreen meniscus, bang was dat zijn kinderen taaislijmziekte zouden krijgen en dat hij waarschijnlijk zelf de baby’s heeft verwisseld.

Hij wil Vera nog iets anders belangrijks vertellen, maar daar krijgt hij de kans niet voor omdat hij in een coma wegzakt.

Vera probeert haar paniek de baas te blijven en handelt zo professioneel mogelijk. Ze slaat alarm waarop RAF en VERPLEGERS arriveren.

Vera kan zich niet langer beheersen als de apparaten waaraan Rutger ligt, beginnen te piepen. Ze smeekt Raf om haar vader te redden.

Maar er is niets meer aan te doen. Rutger sterft.

[1’30”]

SCENE 65 – INT. VERPLEGERSWONING – AVOND

HANNELEEN wil net naar bed gaan, als VERA thuiskomt.

Vera vertelt Hanneleen dat Rutger is overleden.

[0’30”]

[BREAK 5]

SCENE 66 – INT. VERPLEGERSWONING- DAG

HANNELEEN, die er vanuit gaat dat ze alleen thuis zijn, neemt het LIEVE, haar moeder, kwalijk dat ze nooit heeft geweten dat Rutger haar vader was. LIEVE is geschokt door het feit dat Hanneleen het nu weet.

Hanneleen heeft niet in de gaten dat VERA (die op de gang met het ziekenhuis belt om te zeggen dat ze te ziek is om te werken), het gesprek hoort. Tegen de tijd dat Hanneleen Vera ontdekt, is het al te laat en heeft Vera gehoord dat Hanneleen en zij eigenlijk zusjes zijn.

Hanneleen wilde helemaal niet dat Vera het zou horen. Vera kan bijna niet geloven dat het waar is en wil weten hoe Hanneleen erbij komt. Hanneleen is zo verward en kwaad dat ze denkt dat Vera haar van leugens beschuldigt.

Hanneleen verlaat woedend het huis, Vera en Lieve samen achterlatend.

Vera verbijsterd. Lieve verzekert Vera dat het waar is, maar drukt haar op het hart om niets tegen haar moeder (Mara) te vertellen omdat die van niets weet.

Vera kan niet langer naar Lieve luisteren en ze vertrekt zonder een woord tegen Lieve gezegd te hebben.

[3’00”]

SCENE 67 – INT. INTENSIVE CARE – DAG

HANNELEEN bij RUTGERS dode lichaam. Ze is kwaad maar ook verdrietig. Ze wil weten waarom Rutger al die jaren tegen haar gelogen heeft. Hield hij wel van haar?

VERA komt binnen en wil met Hanneleen praten. Hanneleen negeert haar. Pas als Vera zegt dat het voor haar ook een schok is, wordt Hanneleen razend. Ze vindt dat door haar vader verwende Vera altijd alleen maar aan zichzelf denkt en geen idee heeft wat Hanneleen doormaakt.

JULIETTE is op het geschreeuw afgekomen en is verbaasd als Hanneleen woedend de kamer uitstormt.

[1’00″”]

SCENE 68 – EXT. ZIEKENHUIS – DAG

HANNELEEN en JULIETTE zitten op de stoep voor het ziekenhuis.

Juliette hoort van Hanneleen wat er aan de hand is. Ze probeert Hanneleen op te vangen, maar Hanneleen is ontroostbaar. Het interesseert haar allemaal niet meer: ze ziet af van het onderzoek naar de rol die Johan heeft gespeeld bij de babyverwisseling. Ze wil zelfs niets meer met het ziekenhuis te maken hebben, ze wil er nooit meer terugkomen. Ze wil niet de rest van haar leven geconfronteerd worden met het feit dat ze een buitenechtelijk kind is en dus de mindere van Vera. Ze wil zelf niets meer met Vera te maken hebben. Ze wil weg uit de stad, weg uit het land.

Juliette probeert Hanneleen op andere gedachten te brengen, maar het is praten tegen dovemansoren.

[1’20”]

SCENE 69 – INT. INTENSIVE CARE – DAG

VERA staat bij RUTGERS lijk. Ze wil weten hoe hij haar hele leven tegen haar heeft kunnen liegen. Ze begrijpt niets van hem en wordt opnieuw woedend op de man die haar hele leven bepaald heeft wat zij moest doen. Ze keek tegen hem op en nu blijkt dat hij van zijn eigen leven een grote rotzooi heeft gemaakt.

Vera gooit al haar woede over haar vaders verraad eruit.

Als ze uitgeput op de grond valt, voelt ze iemand een arm om haar heen slaan. Het is Dominique. Vera huilt uit in zijn armen.

[1’20”]

SCENE 70 EXT. VERPLEGERSWONING – AVOND

STOCKSHOT AVOND

[0’05”]

SCENE 71 – INT. VERPLEGERSWONING – AVOND

VERA bespreekt met haar moeder, MARA, de begrafenis van Rutger, maar is er totaal niet met haar gedachten bij.

Als HANNELEEN en JULIETTE thuiskomen, wil Vera met Hanneleen praten, maar Hanneleen niet met Vera.

Juliette denkt dat Vera Hanneleen beter even met rust kan laten.

Mara wil weten wat er aan de hand is. Vera aarzelt of ze haar moeder, die nog van niets weet, de waarheid moet vertellen, maar doet het niet.

[0’50”]

SCENE 72 INT. VERPLEGERSWONING KAMER HANNELEEN – NACHT

HANNELEEN kan niet slapen. Ze besluit haar koffers te gaan pakken.

VERA kan ook niet slapen.

Ze gaat naar Hanneleen om te praten en wil weten waarom Hanneleen haar koffers pakt.

Hanneleen vertelt dat ze weg gaat.

Vera vindt dat Hanneleen dat niet kan doen en wordt kwaad als Hanneleen vol blijft houden dat Vera zich niet met haar moet bemoeien.

Vera vindt dat Hanneleen niet weg moet lopen voor de problemen en vertelt haar wat Rutger haar verteld heeft over Johans taaislijmziekte.

Vera’s emotionele pleidooi dat dat zij samen moeten leren accepteren dat zij zussen zijn en dat Hanneleen er voor moet zorgen dat haar ontslag teruggedraaid wordt, lijkt niet bij Hanneleen aan te komen, totdat Vera beweert dat Rutger gewild zou hebben dat Hanneleen bleef om te vechten.

Voor het eerst, lukt het Vera om boven Hanneleen te staan.

Hanneleen is door Vera aan het denken gezet.

[1’40”]

SCENE 73 – EXT. ZIEKENHUIS – DAG

[0’10”]

Hanneleen komt aan en loopt het ziekenhuis binnen.

SCENE 74 – INT. BABYVERZORGINGSKAMER – DAG

JOHAN en LYDIA pakken de koffer in van Lydia en kleden hun baby warm aan.

HANNELEEN confronteert Johan met wat zij weet: dat hij de drager is van het taaislijmziektevirus. De reden waarom hij de baby’s verwisseld zou hebben, zo beschuldigt ze hem.

[ALTERNATIEVE BREAK 5]

BARBARA probeert woedende Hanneleen te kalmeren en haalt Kim erbij als dat niet lukt.

Hanneleen blijft op Lydia en Johan inpraten, net zo lang tot Lydia haar begint te geloven. Johan breekt en bekent, in aanwezigheid van intussen gearriveerde KIM.

Johan bekent waarom hij de baby’s heeft verwisseld. Zijn eigen broertje is op jonge leeftijd gestorven aan taaislijmziekte. Johan is toen door zijn ouders getest en bleek niet ziek, maar wel drager van cystic fybrosis. Hij heeft altijd gedacht dat zijn nageslacht zou sterven aan de ziekte.

Het maakt hem nu echter niet meer uit hoe lang zijn kind te leven heeft. Hij houdt van zijn dochter, met of zonder taaislijmziekte.

Kim probeert Johan ervan te doordringen dat zijn dochter geen taaislijm ziekte kan hebben, omdat Lydia geen draagster is van het gen, maar dat dringt niet tot Johan door. Hij is alleen maar gelukkig met zijn dochter.

[1’20”]

SCENE 75 – INT. ZUSTERPOST KRAAMAFDELING – DAG

HANNELEEN zit bij te komen van de confrontatie met Johan. BARBARA praat op haar in: is ze niet opgelucht dat alles goed is gekomen?

KIM arriveert met FRANÇOIS in haar kielzog. Het kost François duidelijk moeite en Kim moet hem meer dan eens aanmoedigen, maar hij biedt Hanneleen zijn excuses aan en geeft haar haar baan terug.

Hanneleen bedankt François voor het aanbod, maar weet niet of ze haar baan wel terug wil.

[1’00”]

SCENE 76 – INT. WONING VERPLEGERS KAMER HANNELEEN – DAG

HANNELEEN staart naar haar koffers.

JULIETTE komt binnen, inmiddels volledig op de hoogte van alles wat er gebeurd is. Ze vindt dat Hanneleen niet weg kan gaan en probeert haar over te halen om mee te gaan naar de begrafenis van Rutger.

Hanneleen wil liever alleen zijn. Juliette laat Hanneleen alleen achter.

[0’45”]

SCENE 77 – EXT. BEGRAAFPLAATS – DAG

Totaalshot begraafplaats.

Een stoet mensen (waaronder veel ARTSEN, RAF, JERRY, VERPLEGEND PERSONEEL, BARBARA, KIM en FRANCOIS) begeven zich naar de plek waar Rutger begraven zal worden.

VERA ziet hoe MARA steun vindt bij LIEVE steunen.

JULIETTE staat op een afstand en kijkt, samen met DOMINIQUE, naar Vera. Ze maken zich allebei zorgen om zowel Vera als Hanneleen.

Vera houdt een kinderlijk ontroerend toespraakje bij het graf en even lijkt het alsof ze gaat vertellen dat zij en Hanneleen zusjes zijn. Maar Vera zegt alleen dat weinig mensen haar vader echt kende en dat hij te vroeg is gestorven waardoor veel mensen met een hoop vragen blijven zitten.

De kist van Rugter zakt de kuil in.

[1.00″]

SCENE 78 – EXT. BIJ BEGRAAFPLAATS – DAG

AANWEZIGEN vertrekken per auto.

DOMINIQUE probeert VERA mee te krijgen, maar Vera wil nog even blijven.

Dominique vertrekt met JULIETTE en BARBARA.

Juliette is verbaasd als GIANNI opeens voor haar staat en ook naar de plechtigheid geweest blijkt te zijn.

Vera staat alleen bij het graf, als HANNELEEN opeens naast haar staat. De twee zussen kijken elkaar zwijgend aan.

Hanneleen vecht tegen haar tranen. Vera slaat een arm om haar zus heen.

[1’30”]

SCENE 79 – INT. VERPLEGERSWONING – AVOND

JULIETTE, GIANNI, RAF, DOMINIQUE, BARBARA en VERA zijn gezamenlijk bijeen. Op de achtergrond staat de tv aan waarop fragmenten van voetbalwedstrijden en een interview met JOHAN te zien is die trots zijn dochter aan de wereld voorstelt. Gianni ergert zich groen en geel aan het feit dat de tv zo’n slecht beeld geeft en wil proberen of hij daar iets aan kan doen.

HANNELEEN komt binnen en laat weten dat ze besloten heeft om te blijven en ja ook te blijven werken in het ziekenhuis. Iedereen is verheugd en Juliette vindt dat dat gevierd moet worden.

Als ze Hanneleen apart neemt en vraagt naar haar en Vera, wordt het duidelijk dat Hanneleen geen idee heeft hoe het verder moet tussen hen, maar dat ze geen zin heeft om er voor weg te lopen.

Vera neemt Dominique apart en wil hem bedanken voor zijn steun, door hem op de mond te zoenen.

Niemand merkt dat Gianni nog steeds bezig is met de tv , er klinkt een knal en de elektriciteit valt uit. Dus ook het beeld van het scherm.

[1’30”]

TOTAAL: 86’00”

Geplaatst op 6 februari 2008 om 23:14.
Print dit bericht